Rojaltit osa 1
Rojaltit ovat tärkeä tulonlähde kaikille artisteille. Tai oikeastaan olisivat, jos käytössä olevat järjestelmät soisivat riittävät rojaltikertymät myös pienemmille artisteille. Tällä hetkellä niin ei ole, pienet ja keskisuuret artistit jäävät rojalteissa pienille tai olemattomille saataville suhteessa kuuntelumääriin.
Tämän ongelman ratkaisemiseksi Lingonperryssä on käytetty rojaltien jakamisessa User Centric Royalty -periaatetta, jossa jokaisen kuuntelijan rojaltit ohjautuvat heidän henkilökohtaisen kuuntelunsa mukaisesti.
Pro Rata
Pro rata -järjestelmä on striimausalustojen yleisin tapa jakaa rojaltit.
Pro rata tarkoittaa vapaasti käännettynä per nuppi suhteessa saatavaan.
Karkeasti periaate toimii näin: Kullakin esimerkissä olevalla artistilla on tarkastelujakson aikana tietty määrä striimauksia, eli kuunteluita. Jaettavan rojaltin kokonaismäärä syntyy osuudesta asiakkailta perittävistä maksuista.
Kaikesta kokoon kerätystä rojaltista jaetaan kuuntelumäärän suhteessa kullekin artistille seuraavasti:
Striimien kokonaismäärä alustalla vuodessa yksi miljardi.
Asiakkaita yksi miljoona ja asiakasmaksu 100 €/vuosi ilman veroja.
Kerätty rojalti 20 %: Asiakasmaksut 100*0,2=20 miljoonaa euroa.
Artisti A: 10 M striimiä= 200 000 € vuodessa
Artisti B: 1 M striimiä = 20 000 € vuodessa
Artisti C: 10 000 striimiä = 200 € vuodessa
Näin laskemalla järjestelmä vaikuttaa ihan oikeudenmukaiselta ja sitä se tavallaan onkin. Ongelma tulee globaalista ulottuvuudesta, jossa Suomen kaltainen saari, jossa asuu vähän ihmisiä, jää vaikutukseltaan pieneksi, kun aletaan katsoa striimausten painottumista millekin artisteille. Vaikka PMMP vetää Stadikan täyteen, eivät heidän striimausmääränsä koskaan ylitä Taylor Swiftin lukemia, ja siten suomalainen käyttäjä rahoittaa PMMP-striimauksellaan Taylor Swiftiä. Skaalaero kansainvälisessä ympyrässä tekee pienille artisteille täysin mahdottomaksi päästä kiinni tuloihin, jotka olisivat vuodessa sellaiset, että edes kulut saisi katettua.
Järjestelmä suosii kaikkein suurimpia artisteja ja sitä kautta heidän major label -levy-yhtiöitään, jotka ovat olleet luomassa sitä yhtiöiden merkittävinä osakkaina ja sopimuskumppaneina. Jos alustan ajatuksena on tuoda striimattavaksi kaikki maailman musiikki, ei ole ollut juuri vaihtoehtoa, kuin suostua kolmen suuren levy-yhtiön vaatimuksiin.
Siksi järjestelmää pitää muuttaa.
UCR – User Centric Royalty
Periaatetta ovat ainakin jossain määrin soveltaneet muun muassa Tidal ja Soundcloud.
Asiakkaan henkilökohtainen rojaltipotti jaetaan siinä suhteessa, miten hän on itse kuunnellut musiikkia. Paljonko tuo henkilökohtainen potti kilpailevissa palveluissa on, sitä en tiedä, ja yleensä UCR tulee käyttöön vasta lisämaksullisten premium-pakettien myötä, jolloin palvelun kuukausihinta järjestäen ylittää 10 €.
Lingonperryn UCR
Alustamme User Cetric Royalty eroaa kilpailijoistamme muutamalla tavalla, ja tässä avaan sen perusteellisesti.
- Meillä jokaisen musiikkia kuuntelevan asiakkaan tili kuluttaa Creditejä (ks. aiempi blogitekstini). Kulutus on 16 cr vuorokaudessa ja 31-päiväisessä kuukaudessa 497 cr. Tästä yksi neljäsosa menee asiakkaan henkilökohtaiseen rojaltipottiin, joka on täyden kuukauden aikana 124 cr. Jos tilaus on voimassa vain osan kuukaudesta ja Creditejä kuluu vähemmän, tulee pottiin vähemmän, mutta aina yksi neljäsosa kulutetuista Crediteistä.
- Asiakkaan rojaltit jaetaan kuukauden päätteeksi kuunteluajan perusteella. Kuun vaihteessa katsotaan kuuntelusekuntien suhdeluku, jonka mukaan päästään jakamaan 124 cr suoraan artistien Credit-tileille.
- Jos asiakas ei kuuntele lainkaan musiikkia koko kuukauden aikana, mutta hänellä on kuitenkin voimassa oleva tilaus, ohjautuvat Creditit ohjautumattomien tilille ja jäävät sinne. Kerran vuodessa teemme laskennan, jossa käymme läpi Radio Inton kuuntelutilastot ja nämä rojaltit ohjataan Radiossa soineille artisteille soittoajan perusteella.
Rojaltikertymään vaikuttavat asiat
Rojaltien kokonaiskertymään kullekkin artistille vaikuttavat monet tekijät ja niitä on vaikeaa esittää yksiselitteisesti, koska jokaisen artistin kertymä koostuu häneen kohdistuvista kuunteluista.
Seuraavaan taulukkoon on kerätty 12 esimerkkiä rojaltikertymästä muuttujineen. Ensimmäinen muuttuja on Lingonperryn maksavien käyttäjien kokonaismäärä. Toinen on prosenttiosuus kuunteluajasta, jonka artisti onnistuu tavoittamaan.
Lingonperry- käyttäjiä | Artistin % osuus kuunteluajasta | Rojalti/ käyttäjä € | Artistin omat fanit | Rojaltit €/kk | |
Artisti 1 | 50 | 5 | 1,24 | 1 | 3,538 |
Artisti 2 | 70 | 5 | 1,24 | 3 | 5,654 |
Artisti 3 | 100 | 5 | 1,24 | 10 | 10,58 |
Artisti 4 | 300 | 3 | 1,24 | 10 | 15,788 |
Artisti 5 | 500 | 2 | 1,24 | 20 | 21,904 |
Artisti 6 | 1000 | 1 | 1,24 | 50 | 36,78 |
Artisti 7 | 2000 | 1 | 1,24 | 50 | 49,18 |
Artisti 8 | 4000 | 1 | 1,24 | 50 | 73,98 |
Artisti 9 | 8000 | 0,1 | 1,24 | 70 | 44,8332 |
Art. 10 | 10000 | 0,1 | 1,24 | 100 | 62,276 |
Art. 11 | 30000 | 0,1 | 1,24 | 100 | 87,076 |
Art. 12 | 150000 | 0,01 | 1,24 | 200 | 118,5752 |
Kolmannessa kohdassa on jokaisen käyttäjän jaettavana oleva rojalti euroiksi muutettuna, eli 124 cr/1,24 €.
Seuraava kohta on artistin omat fanit, joka tässä kaaviossa tarkoittaa kuulijoita, jotka kuuntelevat esimerkin artistia puolet kaikesta kuuntelustaan.
Seuraava kohta on artistin omat fanit, joka tässä kaaviossa tarkoittaa kuulijoita, jotka kuuntelevat esimerkin artistia puolet kaikesta kuuntelustaan.
Kun käyttäjämäärä kasvaa, pienenee artistiin kohdistuva kuuntelu valinnanvaran lisääntymisen myötä, mutta vastaavasti omien fanien määrän on mahdollista kasvaa.
Tämä taulukko ei ota huomioon Supporter-identiteetin luomaa kerrointa, siihen mennään UCR-aiheisen blogin toisessa osassa.
Kuuntelu on siis avainasemassa siinä, miten rojaltit ohjautuvat artisteille ja tietysti kuuntelijoiden kokonaismäärä. Kutsu siis kaikki kaverisikin kuuntelemaan Lingonperryn musiikkitarjontaa!
Näkemisiin!